Edvard Munch – Çığlık

  Çığlık veya orijinal ismiyle Skrik, Norveçli ressam Edvard Munch tarafından yapılmıştır. 1893 tarihli tablonun sanat tarihinde orijinal adı ‘’Boğuntu’’ dur. Birçok eleştirmene göre Munch’un en önemli çalışmasıdır. Resimde ön planda ızdırap çeker gibi görünen bir figür, arka planda ise Ekeberg tepesinden Oslo fjordu’nun görünümü yer alır. Resim özellikle modern kültür ve sanatta büyük bir etkiye sahiptir. Çığlık, birkaç yüksek profilli sanat hırsızlığının hedefi olmuştur. 1994 yılında Ulusal Galeri’deki versiyonu çalınmış ve birkaç ay sonra bulunmuştur. 2004’te ise Çığlık Munch Müzesi’nden tekrar çalınmış ve iki yıl sonra bulunmuştur.

  Tabloda esas odak noktasını tablonun ortasındaki kişi oluşturur. Bu kişi cinsiyetsiz resmedilmiştir. Anatomik olarak gerçek bir insana benzememektedir. Çizimde orantısız ve sade çizgiler kullanılmıştır. Yüzü tıpkı kafatası gibidir. Hiç saçı yoktur, gözleri beyaz yuvarlak, göz bebeği küçük siyah nokta gibi çizilmiştir. Burun yerine iki nokta ve ağzı ise uzun bir ‘’O’’ harfi gibi resmedilmiştir. Dalgalanarak aşağı inen vücudu üzerinde siyah V yaka uzun kollu bir kıyafet vardır. Kafatasına benzeyen yüzünü iki eliyle yanlardan kavramıştır. Korktuğumuzda yaptığımız gibi kulaklarını tıkamak ister gibidir. Kolları vücudu ile dalgalanmaktadır. Yüzünde çok korkmuş bir ifade vardır. Aynı zamanda delirme ve şaşkınlık ifadesini de çağrıştırmaktadır. Gözleri fal taşı gibi açılmış ve ağzı tamamen açıktır. Korktuğu şey karşısında çığlık atar gibidir. O çığlıkla etrafındaki herşey gökyüzü su ve kendisi o korkutucu sesle dalgalanır gibidir. Etkilenmeyen tek şey arkada köprüde yürüyen iki kişidir. Bu da insanda sadece bu karakterin dışarıdan bir etkenden değil kendi içinde yaşadığı duygular yüzünden korktuğunu hissettirir. Bu kişi köprünün üstünde yer almaktadır. Köprünün arkasında ona doğru yürüyen iki kişi vardır. Arkada bulunduklarından silüetleri belli değildir. Fakat bu kişiler öndeki karaktere göre normal formda çizilmişken öndeki adamın gerçek üstü vücudu dalgalanmaktadır. Bu köprü, üzerinde gökyüzünün tonlarının da olduğu lacivert bir suyun üstünde yer almaktadır. Köprünün sağ tarafında 3 şerit şeklinde korkuluklar vardır. Gökyüzünden anlaşıldığı kadarıyla gün doğumudur çünkü renkler parklak  turuncuya daha yakın kırmızı ve sarıdır. Bu eserdeki bütün çizgiler bağıran kişiye doğru uzanmaktadır. Son olarak tablo dikey  olarak kullanılmıştır.

Leave a Comment